Zagrebačko predstavljanje knjige „Minijature u misalima biskupa Jurja od Topuskog“ dr. sc. Milana Pelca držano je u utorak 19. veljače u Velikoj dvorani Matice hrvatske. Knjigu su predstavili sisački biskup Vlado Košić, akademik Josip Bratulić, akademik Tonko Maroević, dr. sc. Danko Šourek i autor.
Ovu monografiju zajednički su izdali Sisačka biskupija i Institut za povijest umjetnosti u Zagrebu, a donosi prikaz dva misala i jednog antifonara koji spadaju među najvrjednije, najljepše i najraskošnije knjige koje posjeduje hrvatska kultura i s kojima se ni jedna slična reprezentativna liturgijska knjiga ne može usporediti. Sami misali napisani su krajem 15. stoljeća na inicijativu i uz financijsku potporu biskupa Juraja, ali nisu završeni za vrijeme njegova života, te su svoj doprinos izradi tog djela dali i kardinal Toma Bakač, te biskup Aleksandar Ignacije Mikulić.
Na početku su okupljene pozdravili predsjednik Matice hrvatske dr. sc. Stipe Botica i ravnateljica Instituta za povijest umjesnosti dr. sc. Katarina Horvat-Levaj, a u prepunoj dvorani predstavljanju su nazočili i pomoćni biskup zagrebački Ivan Šaško, generalni vikar Sisačke biskupije mons. Marko Cvitkušić, ravnatelj Dijecezanskog muzeja Zagrebačke nadbiskupije mons. Nedjeljko Pintarić i voditeljica Ureda za kulturu Sisačke biskupije Spomenka Jurić.
Govoreći o knjizi akad. Bratulić je rekao kako je ovo monumentalno i kapitalno djelo koje svjedoči o tome koliko je bilo važno naručiteljima da iza sebe ostave kulturno nasljeđe za buduće generacije. „Ova knjiga je jedan od tih temeljaca koji su po svom opsegu i ilustracijama početak drugačijeg iskazivanja povijesti umjetnosti i povijesnih spomenika… Oba misala pokazuju da je tadašnji Zagreb, iako malen po broju stanovnika, bio velik po ljudima koji su ovdje došli i koji su jedno malo mjesto, koje je kasnije postalo središte nadbiskupije i Hrvatske, podizali na visok europski kulturni stup te je to mjesto postalo i središte velikog djela kulturnog prostora koji je zračio stoljećima“.
Akademik Maroević istaknuo je kako monografija govori o sintezi kasne gotike i renesanse u hrvatskom prostoru. „Ova knjiga poput albuma nudi uvid u nevjerojatno likovno bogatstvo. Činjenica velikog broja referenci i svojevrsne amplitude utjecaja na nastajanje ovih misala svjedoči o europskoj komponenti naše sredine u to vrijeme. Narudžba koja je krenula iz Zagreba, okrenula se majstorima i iz drugih sredina, dokaz je te važnosti. Aleksandar Mikulić kada uokviruje ovo djelo vraća mu lokalni, nacionalni i regionalni smisao. To čini s koricama na kojima je povezao ugarsku komponentu, kojoj Zagrebačka nadbiskupija duguje svoje osnivanje, te na drugoj strani korica hrvatsku tradiciju koja ide od sv. Jeronima do bl. Augustina Kažotića. Rekao bih da je upravo na koricama Europa pripitomljena i vraćena sredini kojoj je okrenut misal, a koji je po svom zagrebačkom obredu opet posebna komponenta cijele ove priče, što je Pelc posebno akcentirao“, rekao je Maroević istaknuvši kako Pelcov rad pokazuje njegovu iznimnu stručnost, ali donosi i teološku, etičku i estetsku priču.
Dr. sc. Danko Šourek ustvrdio je u svom izlaganju kako ova knjiga govori o nevjerojatnom segmentu hrvatske kulturne baštine. „Likovnim prilozima iznimne kakvoće knjiga je podijeljena u dvije osnovne cjeline. Prva opsežnija posvećena je misalu iz Riznice zagrebačke katedrale, a drugi dio, iluminiranim sadržajem nešto skromniji, misalu pohranjenom u Metropolitanskoj knjižnici u Zagrebu. Prolazeći kroz niz zasebnih poglavlja pred čitateljima se nižu materijalni i duhovni, povijesno umjetnički i literarno teolški, autorski, naručiteljski i drugi isprepleteni aspekti ovog djela s kraja srednjeg i početka novog vijeka. Nadovezujući se i uvelike nadopunjujući saznanja prijašnjih istraživača Dragutina Kniewalda, Artura Schneidera i Maxa Lehrsa, Milan Pelc ostvaruje temeljitu analizu zagrebačkog misala, njegovog fizičkog opisa i opisa liturgijskog sadržaja, profila naručitelja i umjetnika sve do suptilne interpretacije ikonografije te slojeva simboličkih i amblemskih značenja njegovih iluminacija“.
Pojasnivši kako je došlo do realizacije ove knjige Pelc je rekao kako se ideja rodila prije dvije i pol godine nakon predavanja o minijaturama u Sisačkoj biskupiji. „Rad na toj knjizi je trajao sveukupno pet godina pri čemu su u okvirima tog mog istraživanja bili mnogi lijepi trenuci, a najljepši su oni koji su povezani s istraživanjem samih originala… Nadam se da sam svojim radom doprinio boljem razumijevanju ovih minijatura i da se osjetio taj posebni kulturni trenutak u povijesti Zagrebačke nadbiskupije, koji nam je mnogo značio i predstavlja veliki kulturni kapital. Osobito mi je drago da će knjiga izaći i na engleskom jeziku jer je intencija da tu našu kulturnu baštinu pokažemo svijetu“, rekao je autor zahvalivši svima uključenima u ovaj projekt.
Sisački biskup Vlado Košić pojasnio je povezanost Sisačke biskupije sa biskupom Jurjom od Topuskog istaknuvši kako o vrijednosti ove knjige najbolje govori to da je uvrštena među najljepše hrvatske knjige i sudjeluje na natječaju za najljepše knjige svijeta u Leipzigu. „Treba istaknuti kako bez katoličke vjere i našeg puka ne bi bilo ni ovog misala, ni minijatura, a ni ove knjige. Ova je stvarno jedna lijepa reminiscencija na našu kulturnu baštinu koja je utemeljena na vjeri, a koju su posebno njegovali cisterciti u opatiji u Topuskom. Oni su tamo stigli na početku 13. stoljeća te su kroz 300 godina ostavili velik duhovni i kulturni trag, sve dok je Turci nisu razorili početkom 16. stoljeća, kada se upravo i rađa ovaj misal. Ovo je doista spomenik koji svjedoči sjaju prošlih vremena na ovim naših područjima“, zaključio je na kraju biskup.