Mons. Vlado Košić, biskup sisački
Homilija na misi za djelatnike i zatvorenike Kaznionice u Glini
Glina, 20. prosinca 2023.
Poštovani ravnatelju sa suradnicima,
poštovani izdržavatelji kazne u ovoj ustanovi,
Božić dolazi svima nama. Božić ne poznaje podjele na dobre i zle, na sretne i nesretne, na radosne i tužne, na slobodne i zatvorenike, na ove i one.
Božić dolazi svima. I poručuje nam svima da ga možemo susresti samo ako smo i mi slični malom Isusu koji se rodio u Betlehemu već prije više od 2 tisuće godina.
Sveti Augustin je napisao da oholi ne mogu susresti Isusa koji dolazi, ne mogu doživjeti Božić.
A kako biti ponizan?
Ugledavši se u Boga koji dolazi nama ljudima. On se ponizio, on je postao jedan od nas… kako je to neshvatljivo i veliko otajstvo! Bog koji je najveći uči nas malene ljude kako treba živjeti. Riječ je o poniznosti. Ponizan je onaj tko je svjestan sebe, koji sebe poznaje i ne nadmeće se niti se pravi onim što nije, ne uzvisuje se i ne preuzima tuđe.
„Gloriam praecedit humilitas! – Poniznost prethodi slavi.“ (Izr 15, 33) – rečenica je Svetog pisma koju je bl. Alojzije upotrijebio u propovijedi na Veliku Gospu 1941. u zagrebačkoj katedrali. Marijinoj slavi, koju se spominje i časti na blagdan Marijina Uznesenja na nebo, prethodila je njezina poniznost. Ona se nije uzvisivala, nije tražila nikakve povlastice, ona je u susretu s Elizabetom u poznatoj pjesmi Magnificat izrekla istinitu spoznaju o samoj sebi: „Veliča duša moja Gospoda… jer je pogledao na poniznost službenice svoje!“ (Lk 1, 48).
Tako kaže i Pismo na drugom mjestu: „Antequam glorificetur, humilatur! – Prije nego bude proslavljen, neka se ponizi!“ (Izr 18, 12).
Sveti Ciprijan kaže: „Humilitas est sanctitatis fundamentum – Poniznost je temelj svetosti“.
Gospodin Isus sam je nama rekao: „Učite se od mene jer sam krotka i ponizna srca i naći ćete mir dušama svojim.“ (Mt 11,29)
Izrazi humanus i humilitas imaju isti korijen – hum – od humus – tlo, površina zemlje, prah zemaljski, suho, zemlja, prizemnost, niskost, običnost, humus. Humilitas tako i dovodi do ovoga humanus što onda znači da nije moguće govoriti o humanosti ako je iz humanosti isključena poniznost. Tako je poniznost temelj humanosti. Svetosti, a ni humanosti bez poniznosti nema. Ako sada znamo da je korijen tih riječi humus tada lakše možemo shvatiti kako poniznošću možemo postići svetost i ostvariti svoj humanus.
Poniznost je u grčkom jeziku kenosis , a dolazi od glagola koji je upotrijebio sv. Pavao za Krista u poslanici Efežanima kada kaže za njega da je ἐκένωσεν ekenōsen što možemo prevesti kao oplijeni, liši, isprazni, poništi, unizi. Da bismo taj glagol uopće shvatili, potrebno je razumjeti početak ovog kristološkog himna. Vidimo da se Krist ponizio iako je trajni lik Božji, koji je sam Bog, koji je postao čovjekom, jer se toga Božjeg lika nije kao vlastitog plijena držao.
Sveti Augustin u Poslanici Dioskuru o tome piše: Ako svako naše dobro djelo ne bude pretjecala, pratila i slijedila poniznost, odmah će nam oholost ugrabiti sve iz ruke.“
A isti crkveni naučitelj kaže kako oholi ne mogu doći do Božića. Poradimo stoga na poniznosti!
Zapravo, Bog se neprestano brine za nas te nas raznim kušnjama, bolestima i poteškoćama uči poniznosti. Često se zateknemo u mislima kako ćemo još učiniti ovo i ono, planiramo i nadamo se dobrim rezultatima, a onda se sve to sruši… dođe potres, dođe bolest, dođu problemi koje ne znamo riješiti. I što nam preostaje?
Bogu treba uvijek reći DA! I kada ne razumijemo zašto i kada nam je to teško prihvatiti, trebamo imati POVJERENJA u Boga i PRIHVATITI sve što nam dolazi, da bismo se tako naučili BITI PONIZNI.
Božić je blagdan susreta Boga i čovjeka: Bog je došao k nama ljudima, da bismo mi ljudi pošli s njime i bili kod Boga. On sam pohitao je da nas spasi, čime nam je iskazao veliku čast i povjerenje. On dakle misli da mi možemo biti njemu slični, da možemo činiti dobro i da je to naša narav: dobro a ne zlo. Bog je s nama – to govori i naziv Emanuel, koji spominje prorok Izaija, a prenosi ga sveti Matej u evanđelju. Bog je želio biti s nama, da bismo i mi željeli biti s njime.
To je moguće, to otajstvo Božića je dohvatljivo svima koji Boga traže, koji imaju otvorena srca da Bog može k njima doći.
To smo mi, braćo i sestre, jer mi slavimo Božić, je mi vjerujemo u dolazak Gospodnji. Neka nam je sretan i blagoslovljen dolazak Emanuela! Amen.