4. stu 2016.

Svećenički dan Sisačke biskupije održan je u četvrtak, 3. studenoga u 10 sati u Dvorani sv. Ivana Pavla II. u sisačkom Velikom Kaptolu pod predsjedanjem biskupa Vlade Košića. Gost predavač bio je pomoćni biskup zagrebački Valentin Pozaić, a održao je predavanje na temu „Početak i kraj života“, osvrnuvši se na temu kroz četiri točke: početak ljudskog života, pobačaj, eutanazija i hospicij.

Govoreći o početku ljudskog života biskup Pozaić je istaknuo kako je neupitno kako smo mi od časa oplodnje, ljudi. „Ljudski embrij je početak mog i tvog života. Od početka on ima svoje ime, on nije nekakvo staničje, već je drugi ja. Embrij nije organ u tijelu žene već organizam ravnopravan, jedan naprama jedan. To što je on trenutno sićušan i mali ništa ne znači, on napreduje i raste u svojoj majci. Embrij je autonoman – ima svoj zakon, zatim je i autoregulativan, sam sa sobom upravlja. Danas znamo i da porod ne određuje organizam majke nego fetus. On je i autogenerativan te u svoje vrijeme, na svoj način, može dati početak novom biću sebi sličnom. Prije nekoliko godina javila se u medicini mantra ‘evidence based medicine – medicina temeljena na dokazima’. Embrij i fetus su utemeljeni na dokazima, vidimo sve korake njegova razvoja, a zašto to ne priznajemo to su neki drugi razlozi za čovjekovu savjest. Kada idemo uzvodno gledati naš razvoj dođemo do embrija i to je naš početak, svaka druga rasprava je besmislena. U ‘Donum vitae – Dar života’ sveti papa Ivan Pavao II. kaže: ‘Od trena kad je jajašce oplođeno započinje novi život koji nije ni očev ni majčin, nego život novoga ljudskoga bića koje se samo za sebe razvija. Nikad neće postati ljudsko ako to već nije od tada. Toj očevidnosti svih vremena suvremena genetika pruža dragocjene potvrde. Ona je utvrdila da je tu od prvoga časa utvrđen program onoga što će biti biće: čovjek, baš taj čovjek – jedinka sa svim poznatim značajkama koje su jasno određene’. Ove riječi su važne posebno kad krenemo govoriti o poštovanju ljudskog života“, ustvrdio je biskup te dodao kako je pobačaj smrtna kazna bez suda i presude, bez prava na priziv, a onaj o kome se radi nema pravo glasa. Biskup je i upozorio na strahote trgovine fetusa i prisiljavanje majki na pobačaj istaknuvši kako se protiv ovoga potrebno boriti kulturom života, kroz Caritas, udruge i savjetovališta za promicanje života te kroz geslo majke Terezije „Borimo se protiv pobačaja posvajanjem“.

Biskup je rekao kako se životu direktno protivi i eutanazija. „Koliko je malo trebalo da se pokrene jedno veliko zlo. Sveučilišni profesori Alfred Hoche i Karl Binding 1920. godine izdaju knjižicu ‘Pravo na uništenje nevrijednog života’, a 1933. godine na vlast dolazi Hitler koji je i preuzeo taj dokument za svoj program eutanazije. Intelektualni nihilizam se tu dogodio i zato je bitno tko je na sveučilištima, tko su profesori i postoji li na tome sveučilištu Katolički bogoslovni fakultet, odnosno postoji li Hrvatsko katoličko sveučilište. Danas je nažalost eutanazija dobila snagu društvenog pokreta. U Nizozemskoj je izbjegla nadzoru te se eutanaziraju djeca, a dijete s 12 godina može samo tražiti eutanaziju. Ako se jednom prihvati i to da se ‘neproduktivne’ ljude može eutanazirati, time je načelno izrečena smrtna presuda svima nama“, rekao je predavač te dodao da je eutanazija u svakom svom obliku teška povreda Božjeg zakona – prava na umiranje.

Na kraju predavanja biskup je još rekao da su hospiciji sušta suprotnost eutanaziji i da upravo oni promiču kulturu života. „U današnjoj suvremenoj medicini sve veću važnosti dobiva tk. ublažavajuće liječenje koje ima težište na ljudskoj pažnji i liječničkoj njezi, djelotvornom ublažavanju boli, prihvaćanju smrti kao sastavnog dijela života, pravu na umiranju u ljudskom dostojanstvu i pravu na život do kraja“.

U drugom dijelu susreta biskup Košić je izvijestio o nadolazećim događajima u biskupiji, a svoje planove i aktivnosti predstavili su i povjerenici i voditelji ureda.

Pin It on Pinterest